Европейската комисия започна формална процедура, за да направи оценка дали „Мета“ (Meta) – доставчикът на услугите на „Фейсбук“ (Facebook) и „Инстаграм“ (Instagram), е нарушил Акта за цифровите услуги (АЦУ).

Компанията „Мета“ е заподозряна в политики и практики, свързани с подвеждащи реклами и политическо съдържание в услугите й. Става дума и за липсата на ефективен граждански дискурс в реално време от трета страна и на инструмент за наблюдение на изборите преди вота за Европейския парламент през юни.

Това се случва на фона на обезсилването от страна на „Мета“ на нейния собствен инструмент CrowdTangle, наблюдаващ постовете на потребителя и конкурентите му във „Фейсбук“, без да му бъде направена подходяща замяна.

ЕК също така подозира, че механизмите за маркиране на незаконно съдържание на услугите, известни като Notice-and-Action, както и за оплаквания и искания на обезщетения от страна на потребителя, не изпълняват изискванията на АЦУ. Има и подозрения за проблеми при осигуряването от страна на „Мета“ на достъп до публични данни за изследователите.

Проблемна е и видимостта на политическото съдържание, както и критериите за определянето му като такова.

Откриването на процедурата се основава на предварителен анализ на доклада за оценката на риска, изпратен от „Мета“ през септември 2023 г., на отговорите на компанията на поисканата от ЕК информация за незаконно съдържание и дезинформация, достъп до данни, абонамент за политика без реклами и генеративен изкуствен интелект, публично достъпни доклади и анализ на самата Комисия.

Процедурата ще се фокусира върху гореспоменатите сфери.

Ако подозренията бъдат доказани, ще се окаже, че „Мета“ извършва нарушение на редица членпове на АЦУ.

„Фейсбук“ и „Инстаграм“ бяха обозначени като много големи онлайн платформи (МГОП, или VLOP) преди година според АЦУ. Причината е, че и двете платформи имат над 45 милиона активни потребители месечно в ЕС. В това си качество в срок от 4 месеца след обозначаването им, т.е. до края на август 2023 г., те е трябвало да започнат да изпълняват редица задължения, заложени в Акта.

От 17 февруари т.г. АЦУ покрива всички онлайн посредници в ЕС.

Двете компании разполагат със срок от 5 дни, за да отговорят на запитванията на Комисията.